Verkeersveiligheid vormen

In Nederland kennen we twee vormen van verkeersveiligheid, namelijk subjectieve en objectieve verkeersveiligheid.

Subjectieve verkeersveiligheid is de perceptie van verkeersveiligheid, de persoonlijke mening die iemand heeft over verkeersveiligheid. De subjectieve verkeersveiligheid is moeilijk te bepalen, aangezien het een gevoelskwestie betreft die per persoon kan verschillen.

Objectieve verkeersveiligheid is afgeleid op de cijfers, op het werkelijk aantal gebeurde verkeersongevallen. Objectieve verkeersveiligheid zijn de ongevallenstatistieken.

Invloedsfactoren

We kunnen de verkeersveiligheid afleiden van een zestal factoren, namelijk:

  • omvang en samenstelling van het verkeer;
  • externe factoren of ongebonden ontwikkelingen die niet gemakkelijk te beïnvloeden zijn;
  • de opbouw van de infrastructuur;
  • de hoeveelheid van (wettelijke) verkeersveiligheidsmaatregelen;
  • factoren die onregelmatig voorkomen (incidentele factoren);
  • groei in de gezondheidszorg.

Veiligheid waarborgen

Met behulp van verschillende maatregelen wil de overheid het verkeer veiliger maken en het aantal verkeersdoden en ernstige verkeerswonden geringe.

Jongeren

Doordat jongeren gebrek aan ervaring hebben veroorzaken ze relatief veel verkeersongelukken. Jongeren mogen vanaf hun 16e al hun theorie-examen doen. Wanneer je 16,5 jaar bent mag je ook praktijklessen volgen en de tussentijdse toets voltooien. Jongeren kunnen vanaf hun 17e hun rijbewijs halen en tot hun 18e kunnen ze dan onder begeleiding van een coach autorijden. De begeleiderspas mag je ook met 16,5 jaar aanvragen.

Rijden onder invloed

Als iemand binnen 5 jaar 2 keer wordt veroordeeld voor rijden onder invloed van alcohol, moet hij zijn rijbewijs inleveren. Dit geldt ook voor het rijden onder invloed van drugs of een combinatie van alcohol en drugs.

Strafpuntensysteem

Wanneer je een rijder met een beginnersrijbewijs bent, dan geldt voor jou een strafpuntensysteem voor zware verkeersovertredingen. Bij zulke overtredingen kun je bijvoorbeeld denken aan bumperkleven. Heb jij 2 overtredingen, dan onderzoekt het CBR de rijvaardigheid en kan het rijbewijs in uiterste gevallen ongeldig worden verklaard.

Verkeerscursus

Als je slecht rijgedrag vertoont kan het gebeuren dat je een EMG-cursus moet volgen. Dit heb je veroorzaakt door bijvoorbeeld bumperkleven of te hard rijden. De bestuurder leert op deze cursus om veilig aan het verkeer deel te nemen.

Probeer voor jezelf en de mensen om je heen altijd goed op te letten als je deelneemt aan het verkeer. Samen kunnen we de omgeving nog veiliger maken!

Terug naar Veiligheid
Uw advertentie hier?